Ik heb de laatste tijd erg veel neergetypt, hoofdzakelijk omdat de Aboriginal-kwestie mij zwaar heeft geshockeerd. Hierna ga ik het dan ook heel rustig aan doen. Ik heb zo’n beetje gezegd wat ik over Australie(rs) wou zeggen. Ik had vooraf geen enkel idee van wat ik hier zou aantreffen. Uiteindelijk blijkt dat het land zelf prachtig is, maar dat ik de gemiddelde Australier niet al te hoog inschat. Kortzichtige mensen met een zeer klein geweten, dat is mijn indruk. Er zijn zeker uitzonderingen op de regel (ik ben er al een tegengekomen), maar die bevestigen woordelijk de regel.

Voor de cultuur moet je hier ook niet zijn. Australiers hebben niet echt een eigen cultuur, ze lijken hoofdzakelijk Amerika te kopieren. De Aboriginals hadden en hebben wel een zeer diepe cultuur, maar daar kan je hier weinig over leren. Hun belangrijkste gebruiken houden ze geheim, en in Australisch gebied is er (buiten commercieel gezien dan) geen enkele interesse voor.

Waarvoor kan een mens dan wel nog naar Australie komen? De natuur. Je zal je blauw betalen aan alle manieren die men hier heeft gevonden om die natuur ten gelde te maken (oa. ‘entrance fees’ in alle natuurparken – het is ook gewoon een duur land), maar wat je te zien krijgt is prachtig. Vandaag zijn we er nog eens ingedoken. Als uitsmijter wat we daar te zien kregen.